Sektor civilního letectví v Indii může skýtat zajímavé příležitosti pro české exportéry
02.12.2021 / 05:17
V superlativech se o indickém civilním letectví mluvilo na představení veletrhu Wings India 2022 v polovině listopadu 2021 v Novém Dillí. Svou ambiciózní vizi na něm prezentoval mimo jiné nový indický ministr letectví Jyotiraditya M. Scindia. Pokud má pravdu, čeká sektor velký rozvoj, který by mohl přinést mnoho zajímavých příležitostí i pro české exportéry.
Indie je 3. největší letecký trh na světě co do počtu vnitrostátních letů (341 mil. přepravených pasažérů v roce 2020) a až do příchodu pandemie covid-19 v roce 2020 rostl tempem 11 % ročně. Řada analytiků očekává, že se k podobnému tempu růstu po odeznění pandemie vrátí. Prvním krokem na cestě k restartu by mohlo být zrušení řady restrikcí, které sektor od vypuknutí pandemie dusí. Řada zahraničních leteckých společností čeká na zrušení tzv. „leteckých bublin“, které po vypuknutí pandemie nahradily běžný komerční letecký provoz a kapacitně jej významně limitují. Ačkoliv režim „bublin“ prozatím i přes určité náznaky uvolňování zůstává v platnosti, od 15. listopadu 2021 je opět možné do Indie cestovat za turismem, přičemž prvních 500 tisíc elektronických turistických víz je až do 31. března 2022 vydáváno bezplatně.
Neméně zásadní je změna investičních pravidel, které nově umožňují až stoprocentní vlastnictví pro zahraniční investory v sektoru civilního letectví, což by mohlo podpořit příliv zahraničního kapitálu. Smyslem probíhající privatizace indické státem vlastněné letecké společnosti Air India je pak modernizovat tradičního a prakticky na všech indických letištích přítomného národního leteckého přepravce a přilákat do sektoru domácí kapitál. Pokud se chystané a probíhající reformy podaří dotáhnout a pandemie covid-19 v roce 2022 zásadním způsobem nenaruší pozitivní vývoj, má být podle expertních odhadů letecký park do roku 2026 rozšířen o 300 proudových letadel, 300 malých vrtulových letadel a 250 vrtulníků. Již do roku 2024, tzn. během pouhých 3 let, chce pak indická vláda postavit či modernizovat 100 letišť především v menších městech, a to pod hlavičkou programu rozvoje regionální konektivity UDAN. Průlomové je také rozhodnutí vybudovat nedaleko hlavního města Dillí druhé mezinárodní letiště, které má nést název Noida. Základní kámen letiště s kapacitou více než 50 tisíc pasažérů denně položil indický premiér Naréndra Módí dne 25. listopadu 2021. Během příštích 20 let pak Indie počítá s rozšířením parku komerčních letadel pro osobní přepravu o 2100 nových strojů v hodnotě 290 mld. USD, z čehož 900 letadel má být zakoupeno v dalších 5 letech.
S rozvojem sektoru civilního letectví bude stoupat poptávka po technologiích a službách, jako jsou např. letištní radary a vybavení, zabezpečení vzdušného prostoru, apod. Přitom již v současnosti české radary pokrývají přes 90 % indického vzdušného prostoru. S rostoucím počtem pilotů poroste i poptávka po službách pilotního výcviku, školení leteckého personálu, leteckých simulátorech a trenažérech, což je tržní segment, ve kterém jsou české firmy v Indii tradičně úspěšné. Příležitosti se naskýtají i v segmentu tzv. „malého letectví“, tedy malá, cvičná a sportovní letadla, která vyrábí i české společnosti. V neposlední řadě je obrovská pozornost věnována boomu bezpilotních leteckých systémů (UAVs, drony), kde jsou české společnosti rovněž na špici.
Veletrh Wings India, který se uskuteční 24. – 27. 3. 2022 ve 4. největším městě Indie Hyderabádu, bude skvělou příležitostí představit platformy, produkty a služby českých výrobců, a zapojit se do projektů, které se v rámci rozvoje indického leteckého sektoru chystají. Více informací o chystaném veletrhu lze získat od ekonomických diplomatů velvyslanectví ČR v Dillí, případně od zahraničních kanceláří CzechTrade v Mumbai a Bengalúru.
source:https://www.mzv.cz/newdelhi/cz/oeu/sektor_civilniho_letectvi_v_indii_muze.html
Jakub Jaroš, ekonomický diplomat, ZÚ Dillí